
Wil je in beeld komen én blijven bij jouw publiek, dan heb je content nodig. Echt goeie content die waarde toevoegt én interesse opwekt. Maar waar begin je? Goede content schud je niet even uit je pen.
Wil je in beeld komen én blijven bij jouw publiek, dan heb je content nodig. Echt goeie content die waarde toevoegt én interesse opwekt. Maar waar begin je? Goede content schud je niet even uit je pen.
Kennis die iets zegt over de expertise van je bedrijf. En waar jouw doelgroepen iets aan hebben. Sterker, ze zijn via internet en sociale media actief op zoek naar deze informatie.
Organisaties die relevante content delen, vallen op bij hun doelgroepen. En het mooie is: met goede content kom je online in gesprek met je doelgroepen. Je raakt in dialoog! Als je dat op consistente en strategische wijze aanpakt, dan is de kans groot dat deze mensen op den duur bij je kopen.
Wees niet bang dat je te veel kennis weggeeft; jij blijft de specialist. Trouwens: als jij niet iets van je kennis deelt, dan doet je concurrent het wel. Laat dus zien dat jij de expert bent en niemand anders. Dat is de kracht van contentmarketing!
Is contentmarketing echt zo simpel?
Ja en nee. Ja, omdat je er morgen gelijk mee aan de slag kunt. Nee, omdat contentmarketing alleen succesvol kan zijn als je het planmatig aanpakt en langere tijd volhoudt. Met planmatig bedoelen we: het delen van de juiste content, op het juiste moment, via de juiste kanalen en gericht op specifieke doelgroepen. En houd het zeker twee jaar vol om het effect ervan te kunnen bepalen. Stap voor stap bouw je aan een bibliotheek van waardevolle content voor jouw publiek.
Wat heb jij nodig: een whitepaper, een ebook of blogs? Een persbericht misschien? We denken graag met je mee over het beste middel voor jouw doelgroep.
Wil je onweerstaanbare webteksten die werken? Schrijven we. Helder en verleidend. Voor bedrijven en organisaties met online ambitie.
Webteksten laten schrijven >
Zelf met AI aan de slag? Voorkom grijze middelmaat. Ik help je menselijke teksten te maken die passen bij je organisatie en je doelgroep. Teksten die werken.
Copywriter & AI-coach >
Elke opdracht begint met een intake, meestal via Teams of anders op locatie. We bespreken dan het doelgroep en het doel. Ook is het voor mij belangrijk te weten welke tone of voice jullie hanteren en welke andere richtlijnen jullie hanteren. Is er bijvoorbeeld een schrijfwijzer?
Daarna duiken we de inhoud in. Gaat het om een whitepaper of een e-book? Dan moeten we eerst de structuur bepalen. Soms heeft de opdrachtgever zelf een opzet. Daar kijken dan zelf nog eens kritisch naar. Soms doen we een voorstel.
En dan de hamvraag: hoe kom ik aan de informatie. Vrijwel altijd interviewen collega’s die het meest afweten van het onderwerp, aan de hand van de structuur en het doel van de whitepaper. En dan: schrijven! Je krijgt een eerste conceptversie.
Ja, dat kan zeker. We beginnen dat altijd met het beoordelen van de basisinformatie. Het is belangrijk dat we content maken die echt waarde toevoegt voor de doelgroep. Is de informatie behoorlijk compleet, dan kunnen we aan de slag. We hebben altijd wel wat vragen; die zetten we in de kantlijn van het eerste tekstconcept. Na jouw feedback op deze eerste versie, maken we een tweede versie.
Missen we veel informatie, dan geven we dat aan. Samen bepalen we dan hoe we aan die extra informatie komen. Vaak is dan alsnog een interview nodig met een specialist binnen jouw organisatie.
Ja, we gebruiken AI. Als je dat tenminste goed vindt.
Momenteel werken we vooral met ChatGPT en daarnaast met Copilot, Claude en Gemini. Voor het uitwerken van interviews gebruiken we My Good Tape. We gebruiken AI vooral rondom het schrijfproces. Het schrijven doen we vooral zelf, met AI als assistent. Zo duiken we zelf in de materie en slaan we geen denkstappen over.
Gevoelige klantinformatie deel ik nooit met een AI-tool.
AI is handig, wij gebruiken het ook. Maar zonder strategie, toon en inhoud blijft het een bak generieke eenheidsworst. AI helpt, maar de echte waarde zit in wat je te vertellen hebt. En dát halen wij eruit.
Mijn focus ligt op het schrijven van kwalitatieve content die goed aansluit bij de vragen en behoeften van jouw en waarmee je jouw doelen behaalt. Voor een volledige contentstrategie en -planning raad ik je aan samen te werken met een contentstrategiespecialist. Natuurlijk kan ik wel meedenken over onderwerpen en onderwerpen in de gaten houden.
Dat hangt af van de omvang van je opdracht. Kleinere opdrachten van 4 tot 8 uur kan ik meestal op korte termijn inplannen, meestal binnen 1 tot 2 weken en soms binnen enkele dagen. Middelgrote opdrachten van 10 tot pakweg 25 uur vragen meer planning. Heb je een grote opdracht van zo’n 40 uur of meer, stem dit dan zo tijdig mogelijk met me af.
Als je waarde deelt, bouw je vertrouwen op en word je top of mind. Tenminste, als je whitepaper of e-book echt waarde toevoegt en niet slechts een commerciële teaser is voor jouw producten en diensten.
Zorg dat het niet gaat over jezelf, maar ga in op vragen, twijfels en doelen die mensen hebben. Je hoeft echt niet al je kennis weg te geven, maar wees ook niet te zuinig.
Er zit altijd meer kennis in je organisatie dan je denkt. Klantvragen, veelgestelde misverstanden, interne expertise, fabels in de markt, allemaal goud voor content. Wij helpen je op weg.
Dat hangt af van je doelen, frequentie en formats. Je kunt denken aan een paar honderd euro voor een losse blog of case, tot structurele samenwerking op abonnementsbasis. En ja, we maken gewoon een duidelijke offerte.