SEO-teksten laten
schrijven? Mijn aanpak

Heb jij online ambitie? Laat mij jouw SEO-teksten schrijven. Maar hoe dan? Ontdek mijn aanpak.

Genoeg! Hier met die offerte Lees meer

Mijn aanpak draait om goede samenwerking. Ik neem je zoveel mogelijk werk uit handen. Tegelijkertijd kan ik niet zonder jouw inbreng en jouw kennis  van je eigen vakgebied. De crux zit ‘m vooral in het feedbackproces, en de goede samenwerking daarin. Hieronder – globaal – mijn stappenplan.

1. Goede briefing

Een goede briefing is de basis voor een goede tekst. Zo’n briefing moet duidelijk maken wat je wilt bereiken en wie je doelgroep is. Benoem het type tekst (zoals een blog of productpagina) en de gewenste tone of voice. Geef specifieke details, zoals zoekwoorden voor SEO, en omschrijf de kernboodschap. Zorg ook voor achtergrondinformatie over je organisatie en doelen. Dit bespaart tijd en voorkomt miscommunicatie. Vergeet niet om de omvang van de tekst (aantal woorden) en de deadline te vermelden.

2. Intakegesprek

Praten, gezellig. Nou ja, we gaan flink de diepte in. Wie is je doelgroep? Wie is je bedrijf? Hoe zien jouw producten en diensten eruit? En wat maken die bijzonder? Wees gewaarschuwd: ik kan flink doorzagen. Altijd doelgericht. En nooit langer dan nodig. Want ik houd van efficiency. Zit in mijn aard.

By the way: ‘s morgens drink ik koffie. ’s Middags thee. En bij mooi weer: een watertje uit de kraan. Een speciaalbiertje? Keurig na vijven. Dat je het weet.

2. Zoektermenonderzoek

Nu ben je voorlopig even van me af. Eerst het zoektermenonderzoek. Op welke zoektermen en topics zoeken mensen werkelijk in Google? Welke informatiebehoeften leven er? En waar kunnen we mee scoren in Google? Ik voer dit onderzoek momenteel uit met de betaalde SEO-tools Ahrefs en KWFinder. En als er een fijnere tool voorbijkomt, neem ik die. Want het gaat me toch een portie snel in SEO-land.

Lees hier hoe je een zoekwoordenonderzoek uitvoert

3. Navigatiestructuur

Op basis van het SEO-onderzoek doe ik een voorstel voor de navigatiestructuur. Relevante zoektermen waar veel op wordt gezocht én die van toepassing zijn op jouw dienstverlening verdienen veelal een aparte pagina. Het wordt allemaal steeds concreter nu. Mooi zo.

4. Interviews met klanten

Bij voorkeur interview ik drie representatieve klanten. Dat geeft mij een nog completer beeld van je bedrijf of organisatie. Hoe beter ik je doelgroep ken, hoe beter ik de teksten op hen kan afstemmen. Wat daarbij ook helpt is een buyer persona maken.

5. Schrijven

Heerlijk! Schrijven. Laat mij maar even.

Ik worstel en kom boven.
Met de content die jij nodig hebt. De worsteling zit ‘m in allerlei dingen. De tone-of voice: hoe spreken we je doelgroep aan? De verleidingstechniekjes: is jouw doelgroep bevattelijk voor die salsadansende casanova óf voor die wat formelere specialist die in zijn vrijetijd kruiswoordpuzzels oplost (no effence!). Schrijven is marketing. Psychologie. En tot slot: de d’s en t’s.

Multitasken dus.
Vandaar dat ‘laat me maar even’. Ik verras je graag.

6. Feedbackronde(s)

Een goed feedbackproces is cruciaal voor een goed eindresultaat. Want mijn conceptteksten zijn vast niet in één keer 100% goed. Bovendien heb ik zelf vast nog vragen; die staan in de kantlijn in mijn tekstbestand. Ik ontvang graag concrete feedback in de kantlijn, op de plek waar de tekst volgens jou anders of beter moet. Goede feedback is voor mij enorm waardevol en belangrijk. Immers, jij bent deskundig op jouw vakgebied.

Op basis van jouw feedback maak ik een tweede tekstversie. Als dat nodig is, volgt er nog een derde ronde. We willen allebei het maximale resultaat.

7. SEO-teksten afstemmen en finetunen

SEO-teksten klaar, website klaar. En dan? Doei? Liever niet. Want nu begint het pas. Ik houd de rankings bij van je belangrijkste zoektermen. Valt me iets op wat beter kan? Dan hoor je dat van me.

Nog idealer is het, dat je kiest voor monitoring door een online marketeer. Want SEO is niet alleen tekst, maar ook techniek en linkbuilding. Dáár heb ik dan weer minder verstand van. Dus heb ik in mijn netwerk veel online marketeers met wie ik samenwerk.

8. Je website bijhouden

Je kent het vast wel: een leegstaande woontoren die vakkundig wordt opgeblazen. Spectaculaire beelden zijn dat! Maar dat wil je niet met de rankings van je website: dat ze ineen storten.

Met nieuws, blogs, filmpjes en whitepapers

Liefst planmatig. Je website blijft goed vindbaar. En je blijft bezoekers en klanten trekken. Je voelt ‘m al aankomen: ook daar help ik je graag bij. Ik werk hiervoor samen met collega-tekstschrijvers.

Okay, super! Doe me een offerte

Wat kan ik voor jou doen?

Webteksten die werken

Snak je naar onweerstaanbare webteksten die werken? Schrijf ik. Helder en verleidend. Voor bedrijven en organisaties met online ambitie.
Webteksten laten schrijven >

Inspirerende content

Aan de slag met contentmarketing, maar geen tijd of schrijftalent? Ik schrijf blogs, whitepapers en ebooks. Concreet, praktisch, inspirerend.
Eerste hulp bij contentmarketing >

Je website beter vindbaar

Is jouw website slecht vindbaar in Google? Dat kost je beslist omzet. Ik optimaliseer jouw webteksten. Van analyse en advies tot uitvoering.
SEO-optimalisatie >

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.