Hoe schrijf je een goed persbericht? Denk als een journalist! Want hoe nieuwswaardiger het persbericht en hoe minder hij hoeft te wijzigen, hoe groter de kans op plaatsing. Als voormalig journalist heb ik jaren gewerkt op de redacties van kranten en (vak)bladen. Hoe slechter het persbericht en hoe meer werk ik er aan had, hoe meer het persbericht onderaan de stapel verdween. Niet omdat ik lui was, maar omdat de werkdruk op redacties zo enorm hoog is.
Denk als een journalist … en 15 andere tips
Een goed persbericht voldoet aan de volgende eisen:
1. Zorg dat je echt nieuws hebt, interessant voor de lezers van de kranten en tijdschriften waar jij je persbericht naartoe stuurt. Heb je eigenlijk geen echt nieuws? Máák dan nieuws. Denk daarbij vanuit het oogpunt van de journalist.
2. In de eerste alinea (de intro) staan de 5 W’s: wie, wat, waar, wanneer, waarom.
3. De intro is kort en krachtig. Houd maximaal 50 woorden aan, zeker als je het persbericht stuurt naar krantenredacties.
4. Schrijf de tekst eronder ‘oprolbaar’. Vertel het belangrijkste eerst. De laatste alinea bevat dus de minst belangrijke informatie. Zo kan een journalist het artikel eenvoudig inkorten (oprollen), zonder dat hij de tekst moet herschrijven. Dit vergroot de kans op plaatsing aanzienlijk.
5. Maak je persbericht kort en bondig; niet langer dan 1 A4.
6. Gebruik géén reclametaal om je bedrijf in de etalage te zetten, maar schrijf juist zakelijk en feitelijk. Vermijd juichende bijvoeglijke naamwoorden en gebruik geen ‘u’ of ‘je’ (m.a.w.: spreek jouw doelgroep – anders dan bijvoorbeeld op je website – niet rechtstreeks aan).
7. Gebruik spreektaal, vermijd vakjargon.
8. Gebruik quotes van relevante personen. Journalisten zijn er gek op.
9. Optimaliseer je persbericht voor Google. Handig als het persbericht online wordt geplaatst. En handig voor plaatsing op je eigen website.
10. Vergeet niet de ‘Noot voor de redactie’, met contactinformatie voor de journalist.
11. Stuur altijd een goede foto mee; professioneel gemaakt en in hoge resolutie (vergeet het fotobijschrift niet op te nemen onderaan in het persbericht).
12. Verstuur het persbericht in Word, en dus beslist niet in pdf. De journalist kan het persbericht dan makkelijk overnemen. Hoe minder drempels je voor hem opwerpt, hoe beter.
13. Stel een goede begeleidende e-mail op. Zet daarin alvast het belangrijkste nieuws (gebruik bijvoorbeeld de intro) en verwijs voor het hele bericht naar het persbericht. Benadruk dat je plaatsing zeer op prijs stelt.
14. Mail journalisten persoonlijk. Verzamel dus de persoonlijke e-mailadressen. Dit voorkomt dat jouw persbericht verdwijnt in de algemene e-mailbox.
15. Bel niet na of het persbericht al dan niet wordt geplaatst. Dit irriteert en vergroot over het algemeen niet de kans op plaatsing.
16. En last but nog least: vermeld de URL van je website. Wordt het bericht online geplaatst, dan draagt dit bij aan linkbuilding. Dat zet helemaal zoden aan de dijk als je persbericht komt te staan op een website met autoriteit in jouw markt.