Je barst van de kennis. En je weet dat jouw (potentiële) klanten die kennis goed kunnen gebruiken. Tip: maak een whitepaper. Dat is een prachtige manier om je neer te zetten als autoriteit in jouw vakgebied. Zie je op tegen het schrijfwerk? Dan kun je je whitepaper láten schrijven. Doe ik graag voor je. Ook als het gaat om een ingewikkeld onderwerp. Juist dan is een whitepaper interessant.
Wat is een whitepaper?
Een whitepaper is een digitaal document van gemiddeld zo’n 8 tot 12 pagina’s. In een whitepaper deel je je kennis over een specifiek onderwerp. Waardevolle kennis vanuit jouw organisatie die interessant is voor je klanten. Een whitepaper is inhoudelijk én praktisch. Lezers kunnen er iets mee. Een whitepaper is niet commercieel, hoewel je best iets inhoudelijks kunt schrijven over je producten en diensten.
En wat levert het op?
Inderdaad, een whitepaper schrijven kost tijd. En het levert ook veel op. Goodwill, autoriteit, naamsbekendheid, nieuwe klanten. En: vindbaarheid. Want Google is dol op écht goede content.
Ik ben van de inhoud
Regelmatig word ik gevraagd om een whitepaper te schrijven. En dan maakt mijn hart altijd even een sprongetje. Want als opgeleid journalist en ultranieuwsgierig type ben ik nogal ‘van de inhoud’. Goede basisinformatie is natuurlijk onmisbaar. Net als kennis over de doelgroep en het doel van de whitepaper. Maar verder hoef jij niet veel te doen. Ik zorg voor een soepel leesbare tekst over een onderwerp dat misschien helemaal niet zo makkelijk is.
Maar Jeroen, jij hebt toch geen verstand van het onderwerp?
Zeker, die kans is groot. En ik zeg je: dat is ideaal. Want juist omdat ik er blanco in sta, kom ik snel tot de kern.
En schrijf ik het zo op dat ik het zelf ook snap.
Juist ingewikkelde onderwerpen lenen zich voor een whitepaper. Je zult verbaasd staan hoe weinig organisaties helder communiceren. Laat jij dat nou wél doen. En dat geeft je een voorsprong.