Zeg. het krachtig en helder         

Positionering: wat is je 'Why' (Simon Sinek)?

Bij het maken van een nieuwe website of webshop komt altijd eerst die ene vraag aan bod: wat is het unieke verhaal van je organisatie? Waarin onderscheidt zich jouw dienstverlening? Waarom komen mensen juist bij jou en niet bij een concurrent die min of meer hetzelfde levert? Kortom: het gaat al gauw over positionering. Ik help je bij het ontwikkelen en fijnslijpen van jouw unieke verhaal, met True Story Canvas en de 'Why'-filofosie van Simon Sinek.

 

True Story Canvas

De methodiek True Story Canvas - ontwikkeld door creatief communicatiebureau Canvas in Amsterdam - helpt je in 13 stappen naar jouw merkstrategie op 1 A4. Het geeft je een kompas voor al je merkuitingen. En het vormt de basis voor jouw merkbeeld, merktaal en merkbeleving. 

 

Why?

Waarom doe je wat je doet? Waarom verkoop je fietsen? Waarom heb je je gespecialiseerd in het onderhouden van elektromotoren? Waarom geef jij trainingen en cursussen? Welke diepere drijfveren schuilen daarachter? Dat zijn relevante vragen. Want organisaties zijn belevingsvoller, authentieker en daarmee succesvoller als ze erin slagen te denken, handelen en communiceren vanuit hun ‘Why?’. Immers, je klanten kopen niet zozeer wát ('What') je doet (dat is vrijwel altijd generiek), maar waaróm je doet wat je doet. Bekijk de befaamde TEDx-presentatie van Simon Sinek

 

Psychologische zoektocht

Ik werk graag vanuit deze welbekende filosofie van Simon Sinek. Makkelijk uit te leggen, maar nog niet zo eenvoudig om uit te voeren. Want het achterhalen van je 'Why' is een welhaast psychologische zoektocht. Neem nu mijn eigen 'Why'. In de essentie wil ik orde scheppen. Niet eens zozeer omdat het mijn absolute talent is, maar vooral omdat het mijn behoefte is om de wereld een beetje te ordenen. Ik ben dus in essentie een orderschepper. En die behoefte houd ik mijn hele werkbare leven. Het zit namelijk in mijn aard. Wat ik aan mijn 'Why' heb? Klanten die behoefte hebben aan orde, voelen zich al gauw aangesproken door mijn verhaal. 

 

Het loont

Het was helemaal niet zo eenvoudig om mijn 'Why' naar boven te krijgen. Het kostte me een aantal coachinggesprekken tot mijn coach zei: "Eigenlijk wil jij gewoon orde scheppen." Die rol vervul ik ook graag voor jou. Want het is mijn persoonlijke ervaring dat het loont om je eigen 'Why' te ontdekken. Het is namelijk doodeenvoudig om ernaar te handelen; het zit immers allang in je. Je doet het al. Je hoeft het alleen nog maar te vertellen. 

 

Zélf of in samenwerking

Ik voer deze gesprekken in principe zelf. Voor uitgebreidere positionering-sessies, bijvoorbeeld met je hele team, werk ik samen met een gespecialiseerde partij. 

 

Relevante boeken over positoneren:

Simon Sinek - Begin met het Waarom (of beter en sneller: de TED Talk)

Rik Riezebos en Jaap van der Grinten - Positioneren (stappenplan voor een scherpe positionering)

Kasper Klaarenbeek - is jouw merk wel Merkwaardig genoeg?

Paul Hillesum en Amber Franssen - True Storytelling

Michiel Maandag - Het enige boek over merken dat je nodig hebt

 

Nieuwsgierig? Neem gerust contact op.

Gratis SEO-scan

Wil je weten of je webteksten SEO-proof zijn? Ik bied je een gratis SEO-scan aan.
Gewoon advies, geen verdere verplichtingen. Ja, doe mij een gratis SEO-scan.