1. Intakegesprek bij de klant (of telefonisch)
Wie zijn jouw doelgroepen? Op welke zoektermen wil je worden gevonden? Welke doelstellingen heb je met je website? En niet te vergeten: hoe presteert je website op dit moment in Google (nulmeting)? Al deze vragen komen aan bod tijdens het intakegesprek. Liefst interview ik ook een aantal van jouw klanten. Dat maakt het plaatje helemaal compleet. En wil je all the way gaan, dan maken we buyer persona’s: profielen van jouw ideale klanten. Meestal drie.
2. Zoekwoordenonderzoek (SEO)
Op welke zoektermen zoeken mensen in Google? Welke informatiebehoeften leven er? En waar kunnen we mee scoren in Google? Om hierachter te komen, voer ik een zoekwoordenonderzoek uit. Dit doe ik met het SEO-pakketten Ahrefs en KWFinder. Mijn manier van onderzoek is grondig. Ik achterhaal zowel de shorttail-zoekwoorden (zoektermen met 1 of 2 woorden) als de longtail-zoektermen (3 en meer woorden). En ik onderzoek niet alleen het maandelijkse zoekvolume, maar ook de kans dat je met een specifiek zoekwoord kunt scoren in Google. Meer over zoekwoordenonderzoek
3. Menustructuur
Op basis van het zoekwoordenonderzoek bekijk ik of de menustructuur moet worden aangepast. En of het misschien verstandig is om nieuwe pagina’s aan te maken.
4. Zoektermen doorvoeren, teksten aanpassen
Voor elke pagina van je website selecteer ik de meest kansrijke, relevante zoektermen. Ik voer deze termen door in zowel de metateksten (de paginatitel is een ranking-factor) als in de H1-kop en de teksten. Het kán noodzakelijk zijn teksten aan te passen. Bijvoorbeeld door informatie toe te voegen, zodat de tekst meer aansluit bij de behoefte van de websitebezoeker.
5. Conversie-optimalisatie
Ook pas ik verleidingstechnieken toe in de teksten, met als doel dat mensen de gewenste actie ondernemen. Zoals contact opnemen of een e-book downloaden. Dit heet: conversie-optimalisatie. Als de informatie op een website nuttig is en mensen langer rondkijken, draagt dit mede bij aan een goede ranking in Google.
6. Rankings bijhouden. Hoe scoort de aangepaste website in Google?
En hoe gedragen bezoekers zich op jouw website? Belangrijk om dat bij te houden. Ik doe dit zelf óf werk hiervoor samen met online marketeers.
Samenwerking met een online marketeer
Voor het optimaliseren van grotere webshops werk ik bij voorkeur samen met een online marketeer. Ikzelf voer dan het zoekwoordenonderzoek en de optimalisatie uit, terwijl de online marketeer zorgt voor de nulmeting en de metingen na optimalisatie van de website. Op basis van deze metingen sturen we zo nodig bij. Ook linkbuilding (heel belangrijk voor je SEO) is een klus voor de online marketeer.