De klant
TNO is een onafhankelijke onderzoeksorganisatie die op basis van haar expertise en onderzoek een belangrijke bijdrage levert aan de concurrentiekracht van bedrijven en organisaties, aan de economie en aan de kwaliteit van de samenleving als geheel. Door haar veelzijdigheid en capaciteit tot integratie van deze kennis neemt TNO een unieke positie in. TNO ondersteunt ook MKB-bedrijven bij hun innovatie. In verschillende fasen van een ontwikkeling: van idee-generatie tot en met implementatie en testen. TNO kan daarbij zowel technologische als procesgerichte kennis inzetten.
De opdracht
Het is bij MKB-ondernemers nog onvoldoende bekend dat zij voor innovatie terechtkunnen bij een speciaal MKB-team van TNO. En dat daarvoor verschillende subsidiemogelijkheden zijn. Om ondernemers hiervan bewust te maken, brengt TNO periodiek de e-nieuwsbrief TNO Update uit. Deze bevat informatie voor én over MKB-ondernemers die willen innoveren.
Werkwijze
Namens mijn toenmalige werkgever Turnaround Communicatie verzorg ik gedurende 1 jaar en 9 maanden (tot eind 2010) de coördinatie, samenstelling en teksten van deze e-nieuwsbrief. Per nieuwsbrief schrijf ik gemiddeld vijf teksten. De kop en intro staan in de e-mail, met een link naar het complete artikel op tno.nl. De informatie verzamel ik grotendeels via telefonische interviews. De nadruk ligt op het schrijven van teksten die benadrukken wat TNO allemaal kan betekenen voor de MKB-ondernemer. Met als doel dat ondernemers worden gemotiveerd contact op te nemen met TNO. Dat vergt Essential Copywriting (informatie terugbrengen tot de heldere essentie), wervend schrijven, precisie en veelal een grote vertaalslag
Dit zegt de klant:
“Jeroen is een goede tekstschrijver die complexe, technische materie snel kan vertalen naar begrijpelijke teksten waaruit de relevante voor MKB-ondernemers goed naar voren komt. Jeroen is ook nauwgezet, zowel in de tekst als in de relatie met onze opdrachtgevers.”
Roelof-Jan Vink (voormalig communicatiemanager bij TNO)