België. Land van speciaalbiertjes, chocolade (oooh!) en friet met stoofvlees. Van plezante strips. En het land van Van Marcke, waarvoor ik in 2013 mijn allereerste klus als zelfstandig tekstschrijver mocht doen. Uitgerekend voor een Belgisch bedrijf. En wat voor één!
De klant
Het in 1929 opgerichte Van Marcke is de belangrijkste Belgische distributeur van badkamers, wellness, keukens, technisch sanitair en verwarmings-en klimaattechnologie. Het bedrijf is in België marktleider in de gespecialiseerde distributie van centrale verwarming en sanitair in België, en in datzelfde domein de nummer vijf op de Europese markt. Van Marcke heeft drie winkelconcepten (Van Marcke Inspirations, Saniland en Big Blue) en biedt bovendien allerlei services aan voor de professionele installateur. Bij Van Marcke werken meer dan 1.600 mensen.
De opdracht: SEO-teksten
De afgelopen jaren heeft Van Marcke voor de diverse concepten en diensten afzonderlijke websites ontwikkeld. Het bedrijf besluit in 2012 om alle content samen te brengen op één volledig vernieuwde website (www.vanmarcke.com) met product-gedreven navigatie. Het wordt een zoekmachine-geoptimaliseerde website. De opdracht aan Zeg. tekst en concept luidde dan ook: schrijf voor alle productpagina’s SEO-teksten, en denk mee over de navigatiestructuur.
De werkwijze
De teksten komen tot stand in nauwe samenwerking-op-afstand met de online marketeer van Van Marcke en met Digital Acency Wijs. Als leidraad voor de teksten dienen een mindmap en een Keyword Research-mindmap van elk van de productcategorieën, én een lijst met relevantie zoekwoorden. Vanwege de omvang van de website en het aantal productpagina’s is dit een flinke klus die vraagt om een gestructureerde werkwijze en continue afstemming met de opdrachtgever.
Het resultaat: heldere en informatieve teksten
Heldere, informatieve en overtuigende SEO-teksten, mede geschreven op basis van een mindmap, een Keyword Research-mindmap én een lijst met relevantie zoekwoorden.