Asfalt, iedereen komt ermee in aanraking. Of je nou fietst, autorijdt of het vliegtuig pakt. En of je nu een milieufreak bent of een Hummer hebt. Het nieuwe asfaltbedrijf AsfaltNu heeft de ambitie om de asfaltindustrie te veranderen in een 100% circulaire en duurzame bedrijfstak. Daar kan ik me prima in vinden. Mooi dus dat ik de teksten mocht maken voor dit nieuwe, onafhankelijke asfaltbedrijf.
De klant
AsfaltNu is het resultaat van de samenvoeging van de asfaltcentrales van BAM en Heijmans. In totaal telt het nieuwe asfaltbedrijf 8 centrales door heel Nederland. In 2017 hielden BAM en Heijmans de eerste gesprekken. Aanvankelijk met de bedoeling om gezamenlijk te investeren in de vernieuwing van twee centrales in Zuidoost-Brabant. Al snel ontstond echter het idee voor landelijke samenwerking en zelfs voor samenvoeging. Dit met het oog op de maatschappelijke opgave om toe te werken naar een branche met een positieve impact op de leefomgeving. Eind 2019 besloten BAM en Heijmans daarom tot de oprichting van AsfaltNu, een zelfstandig en onafhankelijk asfaltbedrijf.
Zoals gezegd: AsfaltNu wil de asfaltindustrie veranderen in een 100% circulaire en duurzame bedrijfstak. Hiertoe zijn de innovatieafdelingen van BAM en Heijmans gebundeld in één krachtig ontwikkellaboratorium. AsfaltNu heeft acht centrales door heel Nederland. Het gaat om vijf voormalige centrales van BAM en drie voormalige centrales van Heijmans. Deze centrales produceren voortaan meer soorten asfaltmengels. Er is dus meer keuze voor afnemers.
De opdracht
De identiteit was vastgesteld en de kernwaarden waren geformuleerd. Nu was het zaak om het AsfaltNu-verhaal stevig neer te zetten in de website. Zeg. tekst voerde allereerst een zoektermenonderzoek uit. Op basis hiervan kwam, in nauwe samenwerking met de opdrachtgever, de menustructuur van de nieuwe website tot stand. Vervolgens schreef ik de teksten, op basis van de gedetailleerde briefing met daarin de merkidentiteit (o.a. missie & visie, merkpersoonlijkheid, merkbelofte en merkessentie). Ook hield ik interviews met de directie en diverse inhoudelijk specialisten. In nauwe samenwerking bouwden we aan het verhaal van AsfaltNu.
Het resultaat
Een krachtige en heldere website met teksten die past bij het karakter en de ambitie van AsfaltNu. Inzpire design en communicatie bedacht de bedrijfsnaam en de slogan (AsfaltNu, voor morgen), ontwikkelde de logo en de huisstijl en maakte het websiteontwerp. Exitus-ICT bouwde de website. De website scoort goed in Google op de relevante zoektermen.