Harderwijk. Mijn stadje. Ik groeide er op. Voor mijn studie journalistiek woonde ik in Kampen en Zwolle. Toch keerde ik terug. En ging er niet meer weg. Waarom? Harderwijk heeft de Veluwe als de voortuin, het Veluwemeer in de achtertuin. Een mooi historisch centrum. En van alles te doen. Niet iedereen wist dat. Daarom is er Heerlijk Harderwijk.
De klant
De marketingorganisatie Heerlijk Harderwijk zet zich in om Harderwijk en Hierden stevig op de toeristische kaart te zetten. En om bezoekers langer te laten verblijven. Dit door te laten zien wat de gemeente te bieden hebben. Niet alleen het Dolfinarium, maar ook de historische binnenstad, het water (De Randmeren) en het Veluwse bos. De website www.heerlijkharderwijk.nl presenteert het toeristische aanbod van de stad én laat zien dat Harderwijk een romantische, vernieuwende, energieke en gastvriendelijke stad is waar je avonturen beleeft en waar je plezier hebt met elkaar.
De opdracht
Optimaliseer de website voor Google. En pas de al geschreven teksten daaropaan. Ik voerde een zoekwoordenonderzoek uit en optimaliseerde vervolgens elke webpagina. De teksten zijn overigens geschreven door Laura van der Linde.
Het resultaat
Een website die goed wordt gevonden op talrijke zoektermen. Zo scoort de website op de brede zoekterm ‘Harderwijk’ 1,2 én 3 in Google (status november 2017). Op zoektermen zoals ‘winkelen Harderwijk’, ‘uitgaan Harderwijk’, ‘stadswandeling Harderwijk’ en ‘watersport Harderwijk staat de website op plek 1 of 2 in Google.
Ik was overigens ook betrokken bij het voortraject dat resulteerde in het concept Heerlijk Harderwijk. In samenwerking met Esther Rozeboom (Harderwijkse Uitdaging, Catch-On) en Marcel Schipper (Bold Projecten) organiseerden we sessies met de hele creatieve industrie van Harderwijk. We formuleerden de kernwaarden van Harderwijk en Hierden, op basis waarvan er huisstijlen en logo’s werden ontwikkeld. Het verkozen ontwerp is van de hand van MURS Creatieve Communicatie en Barbara Knijff.