1. Goede briefing
Een goede briefing is de basis voor een goede tekst. Zo’n briefing moet duidelijk maken wat je wilt bereiken en wie je doelgroep is. Benoem het type tekst (zoals een blog of productpagina) en de gewenste tone of voice. Geef specifieke details, zoals zoekwoorden voor SEO, en omschrijf de kernboodschap. Zorg ook voor achtergrondinformatie over je organisatie en doelen. Dit bespaart tijd en voorkomt miscommunicatie. Vergeet niet om de omvang van de tekst (aantal woorden) en de deadline te vermelden.
2. Intakegesprek
Praten, gezellig. Nou ja, we gaan flink de diepte in. Wie is je doelgroep? Wie is je bedrijf? Hoe zien jouw producten en diensten eruit? En wat maken die bijzonder? Wees gewaarschuwd: we kunnen flink doorzanikenzagen. Altijd doelgericht. En nooit langer dan nodig. Want we houden van efficiency. Zit in onze aard.
By the way: Jeroen drinkt ‘s morgens koffie. ’s Middags thee. En bij mooi weer: een watertje uit de kraan. Een speciaalbiertje? Keurig na vijven. Dat je het weet. En Martin? Hij drinkt koffie. Weer of geen weer, werk of geen werk. Aan alcoholische dranken hecht hij nauwelijks waarde, hooguit een mooie wijn bij een speciale gelegenheid.
3. Duiken in je doelgroep
Om écht goede teksten te schrijven, moeten we weten voor wie we schrijven Niet een hele doelgroep, maar een denkbeeldige persoon. In welke situatie bevindt diegene zich nu? Wat zijn iemands vragen, twijfels en verlangens? Naar welke situatie wil diegene graag toe, en hoe helpt jouw product of dienst daarbij?
Hoe beter we dit in kaart hebben, hoe beter we de teksten kunnen richten op die ene persoon. Want schrijven is als een conversatie met een persoon.
2. Zoektermenonderzoek
Mijn drive is dat jullie organisatie of bedrijf zichtbaar wordt in Google én in de AI-tools. Zodat mensen jullie weten te vinden, naar de website gaan en – nóg mooier – contact opnemen, iets downloaden of nog iets anders doen. Een zoektermenonderzoek helpt. Daaruit wordt duidelijk op welke zoektermen en topics mensen online zoeken. Ik zie welke informatiebehoefte er leeft en waarmee we het best zichtbaar kunnen worden. Lees meer over zoektermenonderzoek
2. Aan de slag met AI
AI-tools (ChatGPT, Claude) zijn onze kritische collega’s, ons extra brein. We gaan ermee aan de slag, voor én na de intake. We zetten AI onder meer zo in:
- Websites analyseren
- Persona’s maken
- Vragen, twijfels, behoeftes en verlangens achterhalen
- Tone-of-voice bepalen
- Ideeën genereren voor content
- Structuur van een webpagina of artikel opzetten
- Teksten beoordelen die we zelf hebben geschreven (op o.a. copywritingformules, leesbaarheid, toepassen van Cialdini-principes.
- En meer …
3. Navigatiestructuur
Op basis van het SEO-onderzoek doen we een voorstel voor de navigatiestructuur. Relevante zoektermen waar veel op wordt gezocht én die van toepassing zijn op jouw dienstverlening verdienen veelal een aparte pagina. Het wordt allemaal steeds concreter nu. Mooi zo.
4. Interviews met klanten
Bij voorkeur interviewen we drie representatieve klanten. Dat geeft ons een nog completer beeld van je bedrijf of organisatie. Hoe beter we je doelgroep kennen, hoe beter we de teksten op hen kunnen afstemmen. Wat daarbij ook helpt is een buyer persona maken.
5. Schrijven
Heerlijk! Schrijven. Laat ons maar even.
We worstelen en komen boven.
Met de content die jij nodig hebt. De worsteling zit ‘m in allerlei dingen. De tone-of voice: hoe spreken we je doelgroep aan? De verleidingstechniekjes: is jouw doelgroep bevattelijk voor die salsadansende casanova óf voor die wat formelere specialist die in zijn vrijetijd kruiswoordpuzzels oplost (no offence!). Schrijven is marketing. Psychologie. En tot slot: de d’s en t’s.
Multitasken dus.
Vandaar dat ‘laat ons maar even’. We verrassen je graag.
6. Feedbackronde(s)
Een goed feedbackproces is cruciaal voor een goed eindresultaat. Want onze conceptteksten zijn vast niet in één keer 100% goed. Bovendien hebben we zelf vast nog vragen; die staan in de kantlijn in ons tekstbestand. We ontvangen graag concrete feedback in de kantlijn, op de plek waar de tekst volgens jou anders of beter moet. Goede feedback is voor ons enorm waardevol en belangrijk. Immers, jij bent deskundig op jouw vakgebied.
Op basis van jouw feedback maken we een tweede tekstversie. Als dat nodig is, volgt er nog een derde ronde. Samen gaan we voor maximaal resultaat.
7. SEO-teksten afstemmen en finetunen
SEO-teksten klaar, website klaar. En dan? Doei? Liever niet. Want nu begint het pas. We houden de rankings bij van je belangrijkste zoektermen. Valt me iets op wat beter kan? Dan hoor je dat van ons.
Nog idealer is het, dat je kiest voor monitoring door een online marketeer. Want SEO is niet alleen tekst, maar ook techniek en linkbuilding. Daar hebben we dan weer minder verstand van. Dus hebben we in ons netwerk online marketeers met wie we samenwerken.
8. Je website bijhouden
Je kent het vast wel: een leegstaande woontoren die vakkundig wordt opgeblazen. Spectaculaire beelden zijn dat! Maar dat wil je niet met de rankings van je website: dat ze ineen storten.
Met nieuws, blogs, filmpjes en whitepapers
Liefst planmatig. Je website blijft goed vindbaar. En je blijft bezoekers en klanten trekken. Je voelt hem al aankomen: ook daar helpen we je graag bij.
Okay, super! Doe me een offerte