Zoekwoordenonderzoek is de eerste stap op weg naar een website die goed wordt gevonden via Google en goed converteert. Investeer je graag in een goede SEO-website? Ik help je met een zorgvuldige SEO-check. Daarmee gaan we op zoek naar interessante niches in Google. Dat doe ik met behulp van de SEO-tools Ahrefs en KWfinder. Mijn bondige check is gratis. Hiervoor neem ik circa een half uur de tijd. Ik geef je dan een aantal tips waarmee je zelf verder kunt. Natuurlijk kun je mij ook inschakelen als jouw SEO-tekstschrijver. Over een uitgebreid SEO-onderzoek lees je hieronder meer.
Waarom een zoekwoordenonderzoek?
Zeventig procent van de mensen kijkt niet verder dan de eerste vier zoekresultaten in Google. De meeste mensen tikken 2, 3 of 4 woorden in om de informatie te vinden die zij zoeken. Zonodig zoeken zij verder, door nóg 1 of 2 zoekwoorden extra in te voeren. Het is dus de kunst dat je website wordt gevonden op precies die zoektermen. En dat je een tekst maakt die aansluit op de informatiebehoefte. Maar welke zoektermen zijn dat dan? Het zoekwoordenonderzoek geeft inzicht. Zie het als een marktonderzoek. Wat leeft er in de markt? Welke vragen en behoeften zijn er?
Stap 1: zoekwoorden bedenken
Samen brainstormen we over de termen waarvan je denkt dat deze belangrijk zijn voor de vindbaarheid van je website. We kijken allereerst binnen je eigen bedrijf: welke producten en diensten heb je en hoe communiceer je offline en online? We verplaatsen ons ook in jouw (potentiële) klanten. Welke vragen of problemen hebben zij? Welke woorden gebruiken zij? Welke thema’s vinden zijn interessant? En we kijken naar je concurrenten. Hoe communiceren zij, en met welke woorden? En tot slot: hoe wordt er in je totale markt gecommuniceerd?
Stap 2: het zoekwoordenonderzoek
De zoekwoorden en thema’s uit stap 1 vormen het uitgangspunt voor mijn zoekwoordenonderzoek. De opbrengst van dit onderzoek: een lijst met zoekwoorden, zoektermen (combinaties van zoekwoorden) en thema’s, inclusief de zoekvolumes (het aantal keren dat maandelijks in Google wordt gezocht op die specifieke term) en de concurrentie op de zoekterm. Het zoekwoordenonderzoek geeft ook een beeld van de zoekintenties. Zo gaan achter het zoekwoord ’tweepersoonsbed’, onder meer de volgende dieperliggende zoekvragen schuil: ’tweepersoonsbed Ikea’, ’tweepersoonsbed met bergruimte’ en ’tweepersoonsbed steigerhout’. Vervolgens kluster ik de zoekwoorden op thema, zodat een duidelijk overzicht ontstaat.
Stap 4: Wat doen je concurrenten?
Belangrijk is ook om te achterhalen welke zoektermen jouw concurrenten gebruikt op hun websites. Ik gebruik hiervoor onder meer de extensie ‘web developer’ in Google Chrome. Deze maakt eenvoudig inzichtelijk met welke zoekwoorden een specifieke website is geoptimaliseerd. Komen hieruit nog relevante zoekwoorden naar boven? Dan voer ik op basis daarvan een aanvullend zoekwoordenonderzoek uit. Handig voor het analyseren van de website van je concurrent is trouwens ook MozBar, een gratis plug-in voor Firefox en Chrome. Deze brengt de gegevens van websites in kaart. zoals Domain Authority, Page Authority, het aantal links naar de pagina en het totaal aantal links naar deze website.
Stap 5: synoniemen en gerelateerde woorden
Google zoekt naar de context van een tekst. Zodat hij goed begrijpt waar de tekst over gaat. Het is daarom belangrijk dat je synoniemen en gerelateerde woorden toevoegt aan je tekst. Schrijf je over bedden? Laat dan bijvoorbeeld ook het woord ‘ledikant’ vallen. En gebruik LSI-woorden. LSI staat voor Latent Semantic Indexing. Dit zijn – in het geval van de zoekterm ‘bedden’ – woorden zoals: ‘matras’, ‘slapen’ en ‘nachtrust’. Hoe je die LSI-woorden vindt? Deels gezond verstand. Ook Google is een handige bron. Voer je zoekterm in (zoals: ‘bedden’) en kijk onderaan in de zoekresultatenpagina.
Stap 6: keuzes maken
Welke zoekwoorden moeten sowieso voorkomen in de website? Welke moeten voorkomen op de homepage en welke op onderliggende pagina’s? En welke pagina’s moeten we beslist aanmaken op basis van de gevonden zoekwoorden? Afijn, we bepalen de structuur van de website. Vuistregel: zoekwoorden met een zoekvolume van 110 of hoger verdienen een eigen pagina. Hierop zijn wel uitzonderingen. Ben je bijvoorbeeld actief in een nichemarkt? Of wijst het gevonden zoekwoord op een duidelijke koopintentie? Dan kun je ervoor kiezen ook zoekwoorden met een lager zoekvolume een eigen pagina te geven.
En dan?
Webteksten schrijven; met de juiste woorden en de beste argumenten. Met focus op je doelgroepen in plaats van op Google.