Versnellen: AI helpt ons in de voorbereiding
40% van het tekstschrijven zit in de voorbereiding. Met AI kunnen we bijvoorbeeld:
Websites analyseren
AI helpt ons snel inzicht te krijgen in de inhoud, structuur en toon van websites. Zo zien we wat werkt en waar kansen liggen voor jouw teksten.
Persona’s maken
Met AI stellen we (aanzetten tot) buyer persona’s op. Dit helpt om inzicht te krijgen in wat jouw doelgroep bezighoudt, en teksten te schrijven die aansluiten bij hun vragen, behoeften en wensen. Let op: het blijft altijd beter om zelf klanten te spreken. Zo kunnen we ook meteen klantcases schrijven.
Tone-of-voice vinden én vasthouden
We gebruiken AI om de toon te vinden die het beste past bij hoe jullie organisatie wil communiceren. Ook helpt AI ons die toon vast te houden in het hele schrijfproces.
Vragen bedenken voor interviews
AI helpt gerichte vragen te bedenken. We geven AI een korte beschrijving van het onderwerp en de doelgroep.
Ideeën genereren voor content
Creativiteit is belangrijk in ons vak. AI stimuleert die creativiteit. We voeren het onderwerp en het doel in. De AI-tool levert invalshoeken en subonderwerpen. Bijvoorbeeld: ‘Je bent een copywriter en schrijft een blog over de gevolgen van Alzheimer voor de thuissituatie.’
Structuur voor een tekst opzetten
Een goed gestructureerde tekst leest prettig. Daarom brainstormen we met AI over hoofd- en subonderwerpen. De output is nooit perfect, maar geeft ons een prima start.
Aanzet tot zoektermenonderzoek
Een AI-tool is geen SEO-tool. Maar AI kan helpen om een zoektermenonderzoek te starten.
AI ondersteunt ons in ons werk en geeft ons nieuwe inzichten. Maar we blijven zelf aan het roer. Samen vormen we een sterk team. Werken we hierdoor sneller? Vooral het voortraject gaat sneller. De tijdsbesparing gebruiken we om het voorwerk grondiger te doen.