Versnellen en verdiepen: zo gebruiken we AI

AI is hot. Overal hoor je dat het teksten sneller, goedkoper en slimmer maakt. Maar hoe krachtig AI ook is, je wilt toch een oprechte relatie aangaan met je websitebezoeker. Ergens ligt daar dus een grens. Trouwens, wil je liever dat ik voor jou niet werk met AI? Laat het weten.

Zelf werken wij – Jeroen Fidder en Martin Vesseur – met verschillende AI-tools, zoals Claude, Gemini, ChatGPT en Perplexity. Elk van deze tools heeft zijn sterke punten, en we zetten ze in waar ze de meeste waarde toevoegen. Maar altijd met een kritische blik. Voor ons is AI geen vervanging, maar een krachtige sparringpartner die ons in staat stelt om twee dingen tegelijk te doen: versnelling door routinetaken slimmer aan te pakken, en verdieping door teksten inhoudelijk nog sterker te maken. Kortom, in minder tijd krijg jij de teksten die je nodig hebt.

 

Versnellen: AI helpt ons in de voorbereiding

40% van het tekstschrijven zit in de voorbereiding. Met AI kunnen we bijvoorbeeld:

Websites analyseren

AI helpt ons snel inzicht te krijgen in de inhoud, structuur en toon van websites. Zo zien we wat werkt en waar kansen liggen voor jouw teksten.

Persona’s maken

Met AI stellen we (aanzetten tot) buyer persona’s op. Dit helpt om inzicht te krijgen in wat jouw doelgroep bezighoudt, en teksten te schrijven die aansluiten bij hun vragen, behoeften en wensen. Let op: het blijft altijd beter om zelf klanten te spreken. Zo kunnen we ook meteen klantcases schrijven.

Tone-of-voice vinden én vasthouden

We gebruiken AI om de toon te vinden die het beste past bij hoe jullie organisatie wil communiceren. Ook helpt AI ons die toon vast te houden in het hele schrijfproces.

Vragen bedenken voor interviews

AI helpt gerichte vragen te bedenken. We geven AI een korte beschrijving van het onderwerp en de doelgroep.

Ideeën genereren voor content

Creativiteit is belangrijk in ons vak. AI stimuleert die creativiteit. We voeren het onderwerp en het doel in. De AI-tool levert invalshoeken en subonderwerpen. Bijvoorbeeld: ‘Je bent een copywriter en schrijft een blog over de gevolgen van Alzheimer voor de thuissituatie.’

Structuur voor een tekst opzetten

Een goed gestructureerde tekst leest prettig. Daarom brainstormen we met AI over hoofd- en subonderwerpen. De output is nooit perfect, maar geeft ons een prima start.

Aanzet tot zoektermenonderzoek

Een AI-tool is geen SEO-tool. Maar AI kan helpen om een zoektermenonderzoek te starten.

AI ondersteunt ons in ons werk en geeft ons nieuwe inzichten. Maar we blijven zelf aan het roer. Samen vormen we een sterk team. Werken we hierdoor sneller? Vooral het voortraject gaat sneller. De tijdsbesparing gebruiken we om het voorwerk grondiger te doen.

Schrijven: zo helpt AI om nog betere teksten te schrijven

Voor de goede orde: we schrijven onze teksten vooral zelf. Maar AI kan helpen met:

 Kopregels optimaal maken

De tekst staat. Nu nog een goede kopregel. Eentje die de aandacht trekt. AI geeft ons ideeën voor pakkende kopregels op basis van kopregels die we zelf al hadden bedacht. We gebruiken ze als inspiratie en maken zelf de beste kop.

Een tekst lekkerder laten lopen

Je kúnt even vastlopen in een tekst. Dan kan AI een zetje geven, in de tone-of-voice van de klant.

Snel goede bullets maken

We wisselen een lopende tekst graag af met korte, krachtige bullets. Ideaal voor bijvoorbeeld USP’s. We gebruiken AI om lange teksten om te bouwen tot bullets.

Metaomschrijvingen en alt-teksten maken

De metaomschrijving in Google moet nieuwsgierig maken en aanzetten tot klikken. Met AI als inspiratiebron schrijven we deze teksten sneller en beter. Hetzelfde geldt voor de alt-teksten bij de afbeeldingen.

Tekst laten beoordelen

AI beoordeelt teksten scherp. Is het duidelijk voor wie de tekst is? Wat is de boodschap? Zijn er inconsistenties? Door deze kritische blik ontwikkelen we een scherper gevoel voor wat werkt bij jouw doelgroep. AI helpt ons bijvoorbeeld door teksten te laten controleren op copywritingformules en de beïnvloedingsprincipes van Cialdini.

Verdiepen: hoe AI teksten inhoudelijk sterker maakt

AI helpt ook om teksten nog doelgroepgerichter en conversiegerichter te maken.

Inhoudelijk sterker maken

AI fungeert als sparringpartner die ons attendeert op feiten die we moeten checken, invalshoeken die we over het hoofd zien, of argumenten die ons verhaal completer maken. Zo graven we nog een laagje dieper in het onderwerp dan we op eigen houtje zouden doen.

Tone of voice verfijnen

Door AI te vragen om alternatieven in verschillende stijlen – van zakelijk tot empathisch – ontwikkelen we een scherper gevoel voor nuance. Door meerdere varianten naast elkaar te zien, voelen we beter wat het beste bij jouw doelgroep past.

Doorvragen op eigen ideeën

AI dwingt ons om ons denkwerk te toetsen. Door ruwe teksten of halve gedachten voor te leggen, krijgen we suggesties en tegenvragen die ons helpen om helderder en genuanceerder te formuleren.

Vergelijken met andere schrijfstijlen

AI kan teksten naast elkaar leggen en analyseren: wat maakt iets krachtig, helder, geloofwaardig? Door bewust te worden van schrijftechnieken, leren we beter schrijven.

Doelgroepgericht denken

AI helpt ons uit onze eigen bubbel te stappen en echt vanuit de lezer te denken. Wat wil de doelgroep weten? Wat voelt logisch? Zo schrijven we minder vanuit onszelf, en meer voor jouw lezers.

 

Hoe we AI voor jou inzetten?

We vertrouwen niet blindelings op AI. Het klantgesprek blijft leidend en natuurlijk moet de inhoud van de teksten 100% kloppen. De tijd die we uitsparen, gebruiken we graag om nog meer kwaliteit te leveren.

Wil je meer weten over hoe we AI inzetten voor jouw teksten? Laat van je horen.

Zoek je copywriters die strategisch meedenken over jouw content?

Dan moet je net ons hebben