Zeg. het krachtig en helder         

Zoekwoorden-onderzoek

Update: sinds augustus 2016 toont Google Keyword Planner niet meer de maandelijkse zoekvolumes. Dit  betekent dat onderstaande methodiek niet meer werkt. Alleen bedrijven die veel AdWords-campagnes uitvoeren, hebben hierin nog inzicht. Voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek is voortaan een betaalde tool vereist. Ikzelf gebruik op dit moment Keywordtool.io. Een optie is, dat je een SEA-campagne aanmaakt, want dan zie je de zoekvolumes wel.

 

Zoekwoordenonderzoek als basis

Als je een website of webshop hebt, dan wil je natuurlijk dat deze wordt gevonden door je (potentiële) doelgroepen. Liefst 92% van de internetters begint de zoektocht in Google. Dit betekent dat – gemiddeld gesproken – slechts een heel klein deel van je websitebezoekers direct verkeer is: bezoekers die de URL van je website intikken en dus geen zoekmachine gebruiken. Kortom: wil je rendement halen uit je website, dan moet je in elk geval zorgen dat je vindbaar bent. En dat begint met een zoekwoordenonderzoek. Hoe je dat doet? Ik help je graag op weg:

 

  1.        Stap 1: zoekwoorden en zoekwoordcombinaties vinden

Maak een lijst met hoofdzoekwoorden en hulpzoekwoorden (met je gezond verstand)

Een zoekwoordenonderzoek begint met het random opstellen van een lijst van zoekwoorden, op basis van gezond verstand en kennis van je (beoogde) doelgroepen. Onderscheid:

  • Hoofdzoekwoorden (zoals bijvoorbeeld ‘tekstschrijver’)
  • Hulpzoekwoorden (zoals ‘tekstschrijver’ + website + ‘SEO’
  • Synoniemen en verwante woorden.

 

Handig: zoeken met Google Suggest

Als ik een zoekwoord intik in Google, dan vult Google dit zelf aan met veelgezochte termen. Dit heet: Google Suggest. Als ik ‘tekstschrijver’ intik, dan verschijnt als eerste het hulpzoekwoord ‘vacature’. Er wordt dus het meest gezocht op de combinatie ‘tekstschrijver + vacature’. Maar als ik bijvoorbeeld intik: ‘tekstschrijver + aa’, dan verschijnt er: ‘tekstschrijver + aangeboden’. Kennelijk wordt ook daar veel op gezocht. Ik kan dus overwegen om op mijn eigen website iets te doen met deze combinatie, mits dit relevant is voor mijn business. En zo kun je het hele alfabet af. Je kunt zo ook langere combinaties opzoeken. Ook hierbij is het belangrijk je te verplaatsen in je doelgroepen. Welke zoekwoorden zouden zij intikken?

 

Nog handiger: Übersuggest

Eerlijk is eerlijk: zoekwoorden vinden via Google Suggest kost best veel werk. Het kan gelukkig sneller, met de gratis online tool Übersuggest (www.ubbersuggest.org). Tik hier een zoekwoord in en je krijgt een compleet overzicht van alle Google-suggesties. Vervolgens kun je interessante zoekwoorden selecteren en opslaan. Interessante zoekwoorden-combinaties breid je uit met hulpzoekwoorden.

 

Zoekwoorden-onderzoek in Google Keyword Planner (AdWords-account vereist)

Google Keyword Planner is de meestgebruikte gratis tool voor zoekwoordenonderzoek. Je hebt wel een AdWords-account nodig. Want Google Keyword Planner is met name bedoeld voor het opzetten van – betaalde – AdWords-campagnes. Het werkt als volgt:

  • Klik op ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie'
  • Geef hier een aantal zoekwoorden op en klik op ‘Ideeën opvragen'
  • Je krijgt nu een overzicht van zoekwoorden en het aantal keren dat er volgens Google de afgelopen 30 dagen is gezocht op elk van deze zoekwoorden.
  • Je ziet ook een kolom ‘Concurrentie’. Let wel: het gaat hier over concurrentie voor Adwords-campagnes. Een zoekwoord met een hoge concurrentie is dus een zoekwoord waarmee veel bedrijven willen adverteren. Hoe groter deze concurrentie, hoe hoger het bedrag dat de adverteerder betaalt per click (CPC)

 

Beperkingen van Google Keyword Planner

Google Keyword Planner heeft twee belangrijke beperkingen. Sinds medio 2016 moet je een AdWords-campagne aanmaken om de zoekvolumes te kunnen zien. En ten tweede: omdat Google Keyword Planner een hulpmiddel is voor het opzetten van betaalde AdWords-campagnes (SEA), is dus iets minder geschikt voor SEO. Google Keyword Planner geeft bovendien hooguit een indicatie van het aantal maandelijkse zoekopdrachten. Deze cijfers zijn vaak niet heel accuraat.

 

Stap 2. Het interpreteren van gevonden zoekwoorden

Via bovenstaande stappen is het niet ingewikkeld om in korte tijd heel veel zoekwoorden te vinden. Maar het is vooral de kunst om uit te zoeken welke zoekwoorden je het best kunt gebruiken om je concurrenten te verslaan. Namelijk: zoektermen met veel maandelijkse zoekopdrachten en een niet te hoge concurrentie.

 

KEI-index: de concurrentie van een zoekwoord(combinatie) berekenen

De KEI-index is een veelgebruikte methode om de concurrentie van een bepaald zoekwoord of bepaalde zoekwoordencombinatie te beoordelen. KEI staat voor: Keyword Effectiveness Index (KEI).

 

De rekenformule:

Aantal zoekopdrachten / Aantal resultaten = KEI

 

Aantal zoekopdrachten achterhalen

Dit aantal (het zoekvolume) vind je in Google Keyword Planner of in bijvoorbeeld Keywordtool.io

 

Aantal zoekresultaten achterhalen

Ga naar Google en tik in:

‘allintitle: “[zoekwoord]”

 

(Google toont nu het aantal zoekresultaten op basis van jouw zoekwoord(combinatie).

 

Stap 3: De kracht van concurrerende websites

De KEI-index heeft één manco: ze zegt niets over de autoriteit (en daarmee de kracht) van de webpagina’s waarmee jij de concurrentie wilt aangaan. Ook dit is echter te achterhalen.

  • Download de SEO-toolbar van Moz (beschikbaar voor Firefox en Google Chrome;
  • Tik het zoekwoord of de zoekwoordcombinatie in;
  • Je ziet dan onder elk zoekresultaat een balkje met onder meer DA (Domain Authority) en PA (Page Authority)met daarachter de scores. Hoe hoger deze scores, hoe lastiger het is, om deze pagina’s te verslaan.

 

Tot slot: je eigen DA- en PA-scores verbeteren

Wil je deze scores voor je eigen pagina verbeteren? Dan moet je aan de slag met je website. Bijvoorbeeld door het schrijven van blogartikelen (die mensen graag lezen én delen) én met linkbuilding (het vergaren van kwalitatieve links naar jouw website). Maar dat is een heel ander verhaal. 

 

Zelf teksten schrijven?

Lees meer over SEO-teksten schrijven


Gratis SEO-scan

Wil je weten of je webteksten SEO-proof zijn? Ik bied je een gratis SEO-scan aan.
Gewoon advies, geen verdere verplichtingen. Ja, doe mij een gratis SEO-scan.