Zeg. het krachtig en helder         

SEO-teksten schrijven? Dat doe je zo!

Okay, je hebt zoekwoorden-onderzoek gedaan. En misschien heb je je doelgroepen ook wel gevat in één of meer buyer persona’s; zodat je weet op wie je je content moet richten. En nu? Aan de slag met schrijven. Hieronder een aantal praktische tips voor het zélf schrijven van SEO-teksten.

 

SEO-teksten schrijven met focus op de bezoeker

Dit is regel 1 bij het schrijven. En dat klinkt best gek. helemaal als je net een tijdrovend zoekwoordenonderzoek hebt gedaan. Maar toch: je schrijft niet voor Google. Want dat brengt je niet ver. Ja, het kan zijn dat je daardoor meer bezoekers op je website krijgt. Maar als je bezoekers op je website niet vinden wat zij zoeken, dan zijn ze snel weer vertrokken. En dan heb je helemaal niets aan al die bezoekers. Want je weet dan één ding zeker: ze keren nooit weer terug op je website. Zorg dus voor unieke en relevante content voor je beoogde doelgroepen. Dat wekt vertrouwen. Trouwens, ook Google slaagt er tegenwoordig heel goed in om te analyseren of jouw tekst voldoende aansluit bij je doelgroep.

 

Bied unieke en relevante content

Mensen zoeken op internet naar informatie, niet naar holle reclametaal. Ga maar na bij jezelf: je googlet om informatie te vinden waar jij zelf iets aan hebt. Bied daarom op je eigen website informatie waar je doelgroepen om zitten te springen. Je overtuigt hen niet door te vertellen hoe geweldig je bedrijf is. Nee, zij willen – in zo kort mogelijke tijd – weten of jij de juiste partij bent om hún probleem op te lossen. Of ze zoeken naar informatie om zelf mee aan de slag te gaan. Dat laatste is ook prima, want dat zijn toch niet te mensen die klant worden. Of misschien toch wel. Deel daarom gerust je kennis. Want als jij het niet doet, dan doet je concurrent het wel. Je geeft niet gauw teveel kennis weg. Wat het je oplevert? Een status als expert op jouw vakgebied. Zodat je top-of-mind bent op het moment dat zij je wél nodig gaan hebben.

 

Denk zorgvuldig na over de tone-of-voice

Bezoekers van je website, willen razendsnel vinden wat zij zoeken. Zij willen zo snel als mogelijk weten of jouw bedrijf biedt wat zij nodig hebben. Moeten ze te lang zoeken? Dan ben je hen kwijt. Schrijf dus ik klare taal. En gebruik alleen vakjargon als dit werkelijk bijdraagt aan jouw status als expert. En dat is veel minder vaak dan je zelf denkt. Kortom: denk goed na over de tone-of-voice. Over de juiste woorden en de beste argumenten voor jouw doelgroep.

 

Onderschat Google niet

SEO is inmiddels veel meer dan het plaatsen van de juiste woorden op de juiste plek. Google wordt namelijk steeds slimmer. Google analyseert inmiddels in hoeverre de informatie op jouw website tegemoetkomt aan concrete vragen van jouw (potentiële) klanten. Hoe Google dat doet? Op dit moment nog met behulp van statistieken zoals bezoekersaantallen, het aantal gedeelde artikelen en het aantal backlinks. Maar daar blijft het niet bij. Want we gaan toe naar een maatschappij waarin met zelfdenkende robots de dienst uitmaken. Kortom: focus je op zo goed mogelijke content. Dat werkt!

 

Hier zijn ze: dé aloude SEO-regeltjes

  • Vergeet niet de paginatitel (title) en de metaomschrijving (description). Dit zijn de tekstjes zoals die naar voren komen in de zoekresultaten. Plaats je hoofdzoekwoord zoveel mogelijk vooraan in de paginatitel (max. ongeveer 70 tekens). Dan is het voor Google duidelijk waar de pagina over gaat. De metaomschrijving (maximaal ongeveer 150 tekens) telt weliswaar niet meer mee voor de vindbaarheid, maar fungeert als reclame voor je pagina. In je CMS kun je ook losse keywords invoeren, maar ook die hebben hun werking voor Google verloren.
  • Hanteer één zoekwoord-combinatie per webpagina. Focus bij het schrijven echter niet op deze zoekwoorden, maar ook het inhoudelijke onderwerp
  • Plaats je hoofdzoekwoorden in elk geval (vooraan!) in de H1-kop en in een van de H2-koppen. De kopregels die volgen zijn voor Google minder van belang;
  • Verwerk het hoofdzoekwoord en de hulpzoekwoorden in elk geval in de eerste alinea van je tekst (dat moet mogelijk zijn want als het goed is gaat je pagina ook daadwerkelijk over deze woorden) én in de laatste zin van de tekst. En een of twee keer daartussenin.
  • Verwerk synoniemen van het hoofdzoekwoord en de hulpzoekwoorden in je tekst
  • Zorg voor een goed, heldere structuur van je tekst;
  • Maak je tekst niet te kort: minimaal 300 woorden. Maar zorg wel voor kwalitatieve content. Het heeft dus geen zin om een lange tekst te maken alleen met als doel om er zoveel mogelijk zoekwoorden in te kunnen stoppen. Het gaat om relevantie.
  • Verwerk de hoofdzoekwoorden ook in de benamingen van je images (een afbeelding met de bestandsnaam IMG101 is een gemiste kans).
  • Zorg voor interne linkjes (goed voor de bezoeker, goed voor SEO)

 

En dan? Continu uitproberen, meten en bijsturen

Het werk zit er dus op wanneer je website eenmaal live is. Integendeel: dan begint het pas. Zoekmachine-optimalisatie is namelijk een kwestie van meten (in o.a. Google Analytics) en bijsturen. En dat is een continuproces.

 

De ontnuchtering: we weten maar heel weinig van Google

Het wemelt van de internetbureaus en SEO-tekstschrijvers. En allemaal beweren ze met gladgestreken gezicht dat ze jou hoger in Google helpen. Dat is mooi. Maar de praktijk is weerbarstiger. Hoe dat komt? Simpel. Google hanteert ongeveer 200 verschillende algoritmes. Daarvan zijn er naar verluidt (bron: Wikipedia) circa 150 bekend. Algoritmes zijn computerprogramma’s die zoeken naar aanwijzingen om webpagina’s te kunnen rangschikken. Met als doel: een optimale kwaliteit van haar zoekresultaten voor haar gebruikers. Het lastige is echter: het algoritme van Google is enorm dynamisch (ze verandert continu). Bovendien is het exacte algoritme van Google geheim. Google wil hiermee voorkomen dat website-eigenaren kunstmatig de pagerank verhogen. Doordat Google steeds slimmer wordt, is het steeds minder zinvol om trucjes uit te halen met zoekwoorden. Dat is maar goed ook, in het belang van de Google-gebruiker.

 

Boekentips 

Schrijven voor SEO in 60 minuten - Rutger Steenbergen

Handboek webredactie (2015) - Geert Poort, Corona de Wert

 

Meer weten over Google?

 

Lees hier hoe Google werkt

Gratis SEO-scan

Wil je weten of je webteksten SEO-proof zijn? Ik bied je een gratis SEO-scan aan.
Gewoon advies, geen verdere verplichtingen. Ja, doe mij een gratis SEO-scan.