Zeg. het krachtig en helder         

Page title en meta description schrijven

De page title en de meta desciption zijn de tekstjes zoals die naar voren komen in de zoekresultaten van Google. De page title heeft invloed op de ranking in Google, de meta description niet. Een goede meta description verleidt de Google-bezoeker om door te klikken. 

 

Page title

De page title is voor zoekmachines een belangrijke indicatie waar de pagina over gaat. Plaats hierin het zoekwoord of de zoekterm waarop je de webpagina optimaliseert (liefst helemaal vooraan!). Hetzelfde zoekwoord plaats je trouwens ook in de H1-kop op de webpagina. Stop je page title niet lukraak vol met zoekwoorden. Google kan dat afstraffen. Bovendien zet je de Google-gebruiker daarmee op het verkeerde been. Die krijgt immers andere informatie dan hij verwacht, en dan schiet je je doel alsnog voorbij. Wat de tekstlengte betreft: houd een maximum van circa 60 tekens aan. 

 

Meta description

De meta description is te beschouwen als je advertentietekst voor jouw pagina. Maak deze tekst zo aantrekkelijk dat je de Google-gebruiker verleidt om door te klikken. Je kunt er zelfs letterlijk een call-to-action aan toevoegen: zoals: ‘Ontdek mijn dienstverlening'. Of: ‘Lees meer’. Doe geen moeite om in de meta description allerlei zoekwoorden te proppen, want nogmaals: dit tekstje doet niet mee voor de vindbaarheid. De ideale tekstlengte ligt ergens op circa 125 tekens.

 

Aanvullende tips:

  • Omschrijf in de page title en meta description duidelijk wat de bezoeker kan verwachten op jouw pagina.
  • Laat het onderwerp van de pagina (je zoekwoord) terugkomen in de page title én in de meta description.
  • Zet de belangrijkste zoekwoord vooraan in de page title, de minst belangrijke woorden achteraan
  • Focus je op 1 of hooguit 2 zoekwoorden.
  • Ben je vooral lokaal actief? Vermeld dan zowel je bedrijfsnaam als de plaatsnaam in de paginatitel (mits dit allemaal past – meestal moet je keuzes maken).
  • Gebruik niet te vaak dezelfde zoekwoord. Anders lijkt het op spam.
  • Gebruik niet simpelweg je slogan in je page title.
  • Zorg ervoor dat de meta desciption niet simpelweg een uitgebreide versie is van je paginatitel.
  • Vermeld in je meta description zo mogelijk je USP’s. Vermijd dooddoeners als 'service' en 'kwaliteit'!
  • Schrijf tekstjes die afwijken van die van je concurrentie.
  • Schrijf voor elke pagina van je website een unieke pagina title en meta desciption.

 

Voorbeelden

 

Écht groene energie van Greenchoice • Greenchoice

Greenchoice is de klantvriendelijkste energieleverancier van Nederland, is altijd voordeliger en helpt u met energie besparen en zelf groene energie opwekken.

 

SEO-tekstschrijver in Harderwijk | Zeg. tekst en concept

BSEO-tekstschrijver Jeroen Fidder schrijft relevante teksten die ✓scoren in Google en bijdragen aan ✓meer bezoekers en ✓meer klanten.

 

Kantoorruimte en productieruimte te huur in Nunspeet

Kantoorruimte en productieruimte, vlakbij de A28 in Nunspeet (tussen Zwolle en Harderwijk). Met restaurant, receptie en vergaderruimte. Lees meer.

 

 

 

 

Hulp nodig? Neem gerust contact op.

Gratis SEO-scan

Wil je weten of je webteksten SEO-proof zijn? Ik bied je een gratis SEO-scan aan.
Gewoon advies, geen verdere verplichtingen. Ja, doe mij een gratis SEO-scan.