Zeg. het krachtig en helder         

Zo schrijf je een goede meta-description

Hij wordt vaak vergeten: de meta-description (of in het Nederlands: meta-omschrijving). Dat is het tekstje dat je ziet in de zoekresultaten, onder de paginatitel en de URL. Dat tekstje is belangrijker dan veel mensen denken. Vergeet deze dus niet! Maar hoe schrijf je een goede metaomschrijving waar mensen wel op móeten klikken?  

 

Voor de goede orde: de metaomschrijving heeft geen invloed op je vindbaarheid in Google. Tenminste, niet direct. Indirect telt de metaomschrijving wel degelijk mee. Want een goede metaomschrijving verleidt om door te klikken. En de doorklikratio (CTR) is een ranking factor voor Google. En zeg zou zelf: jij wilt toch ook graag dat mensen doorklikken naar jouw pagina?  

 

Advertentie van jouw pagina

De metaomschrijving is te beschouwen als de advertentietekst voor jouw pagina. Het is belangrijk dat het tekstje duidelijk omschrijft waar jouw pagina over gaat. Als een samenvatting dus. Maak je de belofte niet waar, dan klikken mensen alsnog weer snel weg.

 

Prikkel! 

De metaomschrijving is echter veel meer dan een samenvatting. Je moet mensen ermee ook prikkelen om door te klikken. Dat kan met trigger-woorden (‘gratis’, ‘aanbieding’, ‘nieuwe’, ‘bestel vandaag nog’, e.d.). Je kunt ook speciale tekentjes toevoegen, zoals vinkjes of andere fratsen.

 

Vergeet de call-to-action niet!

Sluit de tekst af met een oproep tot actie, een call-to-action. Maak deze cta zo specifiek en sterk mogelijk. Dus niet simpelweg ‘Lees meer’, maar zoiets als:

  • ‘Ontdek onze aanbieding’
  • ‘Bekijk hier de mogelijkheden’
  • ‘Bestel vandaag nog’

 

Plaats de zoekterm in je meta-omschrijving

Hoewel het niet direct invloed heeft op je ranking, is het verstandig om de zoekterm toch in de meta-omschrijving te plaatsen. Google maakt deze zoekterm dan vet, wat een extra trigger is. Bovendien: ontbreekt de zoekterm in de metaomschrijving, dan is de kans groot dat Google zélf een stuk tekst van je pagina gebruikt waar de zoekterm wél in staat. Overigens gebeurt het steeds vaker dat Google zelf de metaomschrijving bepaalt.

 

Hoe lang mag een metaomschrijving zijn?

De ideale tekstlengte ligt tussen de 120 en 160 tekens.

 

En dan ziet er dan zo uit:

'Bestel jouw BBQ. Vlees, vis, salades en sauzen. Met barbecue, borden, bestek. Géén afwas! Vóór 12 uur besteld, morgen gratis geleverd. Kies en bestel.' (debarbecueboer.nl)

'Alle Peuterautostoeltjes van Maxi-Cosi kun je hier vergelijken en bekijken. Bekijk nu welk Peuterautostoeltje in je auto past.' (maxicosi.nl)

'Engelstalige boeken kopen? De beste Engelstalige boeken koop je bij bol.com. Bekijk de top 10 Engelse boeken of profiteer van onze aanbiedinge' (bol.com)

 

Hulp nodig? Neem gerust contact op.

Gratis SEO-scan

Wil je weten of je webteksten SEO-proof zijn? Ik bied je een gratis SEO-scan aan.
Gewoon advies, geen verdere verplichtingen. Ja, doe mij een gratis SEO-scan.