Zeg. het krachtig en helder         

Blog (laten) schrijven

Een bedrijfsblog biedt volop kansen. Voor de vindbaarheid in Google, maar vooral ook voor het opbouwen van de expertstatus van je bedrijf of organisatie. Bovendien voegen goede blogartikelen waarde toe aan je website. Wat weer goed is voor de autoriteit van je website (en dus van je bedrijf).

 

Een blog (laten) schrijven: de stappen

1. Bepaal je doelgroep

Wie wil je bereiken? Tegen wie ‘praat’ je in je blogartikelen? Bepaal je doelgroep. Dat kan aan de hand van een of meer buyer persona’s: profielen van denkbeeldige klanten. Wie zijn zij? Wat vinden zij belangrijk? Wat vinden zij vervelend? En waaraan hebben zij behoefte?

2. Bepaal de doelstellingen

Zomaar lukraak gaan bloggen is weinig zinvol. Natuurlijk, je zult merken dat de bezoekersaantallen al gauw hoger zijn nadat je een blogartikel hebt gepubliceerd. Maar hoe lang blijven deze bezoekers op je website? En vooral: doen zij op je website wat jij graag wilt? Bepaal dus eerst de doelstellingen van je blog-activiteiten. Denk aan:

  •           een betere vindbaarheid in Google;
  •           meer bezoek van bestaande klanten aan je website;
  •           opbouw van je naamsbekendheid;
  •           meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief;
  •           meer mensen die jouw e-book afnemen (en dus waardevolle contactgegevens achterlaten!).

3. Bepaal je contentkanalen

Via welke online kanalen ga je je blogartikelen delen? Natuurlijk plaats je je blogartikelen op je website. Maar schakel je ook Facebook in? LinkedIn? Twitter? En heb je al gedacht aan een digitale nieuwsbrief? De keuze hangt er helemaal vanaf op welke kanalen jouw (potentiële) klanten actief zijn.

4. Bepaal je thema’s en onderwerpen

Waar ga je over bloggen? Dat hangt af van jouw eigen expertise. En van de informatiebehoefte van jouw doelgroep. Goed bloggen begint dus bij zorgvuldig luisteren naar je klanten. Breng de thema's in kaart en claim ze ten opzichte van je concurrentie. Werk deze thema’s vervolgens uit in concrete onderwerpen. En zet dit alles in een contentplanning. Zo’n planning zorgt voor consistentie, qua thematiek en planning.

5. Doe zoekwoordenonderzoek

Op welke woorden wordt gezocht in Google? Je komt erachter door zoekwoordenonderzoek te doen. Dit brengt je bovendien beslist op nieuwe onderwerpideeën.

6. Ga schrijven: voor mensen, niet voor Google

Belangrijk: schrijf voor ménsen, niet voor Google. Natuurlijk, blogartikelen dragen bij aan een betere vindbaarheid van je website in Google. En dat is belangrijk. Maar jouw bezoekers verwachten vervolgens ook dat zij op je website de informatie vinden waarnaar ze op zoek waren. Is het informatiegehalte te mager, dan zullen ze jouw website niet snel opnieuw bezoeken. Dit is dus een serieus afbreukrisico. Schrijf dus geen reclameteksten die zijn volgepropt met zoekwoorden, maar denk als een uitgever van vakinformatie. En sluit je blogartikel dus ook niet af met de zin: ‘Meer weten? Neem contact op met onze adviseur'. Want dan voelen mensen zich alsnog beetgenomen. Wat dan wel? Nodig mensen uit om te reageren op je blog. En dat zorgt voor interactie!

7. Niet vergeten: meten!

Bloggen kost tijd. En het is iets van de lange adem. Dat is een verschil met advertenties, die direct resultaat opleveren. Of niet. Want nogmaals: mensen hebben behoefte aan informatie, niet aan nietszeggende reclame. Vergeet dus niet te meten wat jou bloginspanningen opleveren. Meet bijvoorbeeld:

-          het aantal bezoekers van je website;

-          De tijd van hun websitebezoek;

-          Het aantal informatieaanvragen;

-          Het aantal downloads van je e-book;

-          Aantallen likes en shares via social media.

 

Hulp nodig? Neem gerust contact op

Gratis SEO-scan

Wil je weten of je webteksten SEO-proof zijn? Ik bied je een gratis SEO-scan aan.
Gewoon advies, geen verdere verplichtingen. Ja, doe mij een gratis SEO-scan.