Zeg. het krachtig en helder         



Bouwen aan je merk: terug naar de essentie
6 mei 2014

Bouwen aan je merk: terug naar de essentie

Ik vergeet nog weleens wat. Boterhammen, portemonnee, sleutels. Dat soort werk. Het zit in mijn aard. En daar kom ik meestal achter als ik al tien minuten in de auto zit. Op weg naar een afspraak bijvoorbeeld. En dan moet ik eerst weer terug naar huis om het spul op te halen. Daar kan ik slecht tegen. De weg die ik afleg terug naar huis voelt aan als verloren tijd en onnodige kilometers.

 

Minder is meer

Hetzelfde met teksten. Ik kan er slecht tegen als iemand 1.000 woorden nodig heeft voor iets dat ook in 100 woorden kan worden verteld. Kort en krachtig, met behoud van de diepgang, daar houd ik van, zélfs in romans. En als een boodschap krachtiger overkomt in een infographic of ander beeld, dan ben ik daar helemaal voor. Minder is meer. Dat is mijn motto.

 

Een winnend merk creëren

Het is daarom dat ik enorm ben gecharmeerd van het boek ‘Het enige boek over merken dat je nodig hebt’ van Michiel Maandag en Liisa Puolakka. Het gaat erover hoe je een origineel en opvallend merk neerzet. Of, zoals ze het zelf omschrijven: ‘Dit is het eerste geïllustreerde no-nonsense boek voor iedereen die een winnend merk wil creëren zonder te verdrinken in theorie’. Ze slaan de spijker op de kop. Boeken over dit soort onderwerpen zijn gewoonlijk vuistdik. Je wordt al gauw om de oren geslagen met allerlei onderzoeken en hoogdravende taal. Liefst met veel hip Engels vakjargon.

 

Maar dit boek biedt precies het tegenovergestelde: eenvoud en duidelijkheid. Het gaat hier niet om het waarom van bouwen aan een merk, maar over het hoe. Ontstellend praktisch dus. ‘Lees het en werken aan je merk wordt een fluitje van een cent’, beloven de auteurs. Het is een soort do-it-yourself werkboek. Met weinig tekst, veel wit en elementaire illustraties die de boodschap doeltreffend ondersteunen. Dat spreekt mij aan, als zelfverklaard ‘essential copywriter’.

 

De merkpositioneringsformule

Centraal in dit boek staat de merkpositioneringsformule. Ik schrijf deze niet voor je uit (kost onnodig veel tijd en woorden), maar ben zo vrij geweest er een foto van te maken (zie hiernaast). Hopelijk heeft de uitgever hier geen problemen mee. Ik kon het niet laten deze te delen. Want de formule blinkt uit in eenvoud en doeltreffendheid. Ze klopt gewoon.

 

Koppel je merk aan een productcategorie

De auteurs stellen dat een merk pas een merk is als je doelgroep jouw merk koppelt aan een productcategorie. Zoals je bij ketchup denkt aan Heinz. En bij cola-frisdrank aan Coca Cola. Veel bedrijven koppelen hun merk aan meerdere productcategorieën. Volgens de auteurs onverstandig, want verwarrend voor de consument. Neem Philips. Die heeft zowel elektronische consumentenproducten (lampen, televisies, e.d.) als medische apparatuur voor het ziekenhuis. Dat doet afbreuk aan de merkbeleving. Hetzelfde geldt voor Mitsubishi. Dat merk staat voor zowel IT-diensten en auto’s als water- en elektriciteitsbedrijven en metalen en chemicaliën. Eén merknaam dus voor alle productcategorieën; verwarrend. Kortom: ‘In het hoofd van de consument is een merk dat slechts één ding echt goed doet `veel geloofwaardiger dan een merk dat van alles doet.’

 

Andere aandachtspunten

  • Bepaal eerst voor wie je merk is bedoeld. ‘Want als je alles voor iedereen wilt zijn, zal je niets voor niemand zijn.’
  • Bepaal waarom je doelgroep jouw merk gebruikt.
  • Breid je bedrijf uit, maar niet je merk.
  • Focus op één positionering, één betekenis, één merk.
  • Vertel je verhaal en houd je verhaal levendig.

 

Hoe maak je een goed logo?

De auteurs leggen ook uit hoe je een goed logo ontwikkelt en waar deze aan moet voldoen. Met daarbij het advies: ‘Gebruik je identiteit zolang je merk bestaat. Als jij of je reclamebureau er genoeg van krijgt, zijn je consumenten er net vertrouwd mee geraakt’.

 

Afijn, laat ik het hierbij houden. Voor je het weet gebruik ik meer tekst dan het boek zelf. Wil je heel doeltreffend bouwen aan een eigen merk? Dan is dit boek een fikse aanrader. En nee, ik heb geen aandelen.

 

Bekijk de informatie op de website van Uitgeverij Haystack

Bestel het boek op managementboek.nl

 

 

Reacties:

Jan Essenburg:

Dank je wel dat je dit deelt. Ik overweeg het boek aan te schaffen. Zit wel met een dilemma en kennelijk meerdere over dit onderwerp: parkeergarage.
Past dit ook in : Bouwen aan je merk? Heb je tips of de aanschaf van dit boek me zal helpen een parkeergarage te vermarkten?

Groet

Jan Essenburg

Reageer hier:

Gratis SEO-scan

Wil je weten of je webteksten SEO-proof zijn? Ik bied je een gratis SEO-scan aan.
Gewoon advies, geen verdere verplichtingen. Ja, doe mij een gratis SEO-scan.