Ben jij de personal assistant van jouw eigen website?
“Ja hoor, kom maar binnen.”
De winkelverkoper lacht gul en nodigt me met een vriendelijk gebaar uit.
Ik wurm me voor de ingang langs het tafeltje met daarop de desinfecteerzeep en het bordje: ‘Wilt u winkelen? Maak dan even een afspraak op onze website’.
Dat tafeltje staat hinderlijk in de weg. Ik moet dus wat moeite doen.
Even balanceer ik op twee tenen. Hup, ik ben de drempel over.
Op dat moment besef ik: “Hier ga ik geld uitgeven.”
“Wat zoekt u?”
Ik heb maar een half uur effectieve winkeltijd, dus nu even geen lafhartig: “Ik kijk gewoon even rond.” In plaats daarvan vraag ik direct hulp. Besluitvaardig klink ik: “Ik zoek een mooie broek als aanvulling op al die spijkerbroeken die ik al heb. Geen spijkerbroek dus.”
“Zoek je een chino of een 5-pocket-broek?”
Voor ik er erg in heb, heb ik al gereageerd: “Een 5-pocket-broek.” (een chino vind ik een beetje kak)
We staan al voor een wandrek. De verkoper heeft goede zin (eindelijk weer klanten in de winkel) en helpt graag.
De winkel is verder helemaal leeg.
Voor ik het weet sta ik in de paskamer, met drie broeken.
Geen tijd te verliezen, passen die broeken. Ze zijn allemaal mooi, dus hoe moeilijk kan het zijn.
Ik twijfel niet óf ik een broek zal kopen. Het twijfelen bestaat eruit dat ik nog niet weet wélke broek het wordt.
Twee broeken zitten magnifiek.
Ik leg ze zorgvuldig apart. Maar ik kan niet kiezen. De broeken staren me aan. De verkoper staart me aan, met van die behulpzame, vriendelijke ogen.
Ach vooruit, ik neem ze alle twee. Zij moeten ook wat verdienen ‘in deze tijd’.
En passant gris ik nog een broek van de aanbiedingenstapel. Helft van de prijs. Buitenkansje.
Drie broeken worden het dus. Afrekenen en klaar. Hartstikke mooi. Goed gedaan van mezelf. Wát een besluitvaardigheid.
We houden zelfs nog tijd over. Dus neuzen we nog even bij de damesafdeling. Hand op de knip.
Zó werkt dat dus, winkelen met een personal shopping assistent
Dan ga je niet één drempel over, maar slecht je voor je er erg in hebt álle drempels. Je gáát iets kopen. Geen twijfel. Alle beïnvloedingsmechanismen van Chialdini treden in werking. Schaarste, want er is weinig tijd. Wederkerigheid, want ach die arme winkelier in deze coronatijd. Consistentie, want ik was die ene drempel toch al over.
Zó werkt dat dus, personal shopping in coronatijd.
Gelukkig deed ik geen miskoop. Terwijl dat ook zomaar had gekund. En het was ook een leerzaam middagje. Want ben ik eigenlijk wel die personal shopping assistant op mijn eigen website?
Wéés die personal shopping assistent op jouw website of webshop.
Help de bezoekers van jouw website of webshop een drempel over (of beter: neem ze weg). Schenk een gulle lach. Help waar mogelijk. Zorg dat je klanten bewust ‘ja’ zeggen tegen elke stap die ze zetten. En zorg dat je klanten zich speciaal voelen. Voor ze er erg in hebben, tikken ze drie broeken af. Maar doe het vooral oprecht.
Zaterdag ga ik schoenen ‘kijken’. Ik neem me voor me te wapenen. Want ik rijd er helemaal voor naar Apeldoorn. Extra oppassen dus dat ik niet met de verkeerde schoenen naar buiten wandel.