Wij zijn Zeg. tekst (BAM!)
Als jochie was ik nooit zo van het vechten. Ik rende liever weg. Ja, van een afstandje stoer roepen, dát lukte goed. Maar daarmee bracht ik mezelf regelmatig in de problemen. Held op sloffen. Maar wel eentje met sterke beenspieren en veel renkracht.
Het is gek, maar ik moet daar altijd aan denken als er weer een website voorbij komt met de kreet:
‘Wij zijn [en hier dan de bedrijfsnaam]
Misschien is het jou helemaal niet opgevallen, maar het is een beetje een hype geworden, dat ‘Wij zijn…’ Ik snap de hype wel. Want het klinkt megastoer en zelfverzekerd, een beetje hardop roepen van een afstandje:
BAM! Oh man. Heerlijk!
Hoe zou dat bij jou klinken? Kom, probeer het maar:
Wij zijn [en dan hier jouw eigen bedrijfsnaam]!
En? Hoe voelt dat? Wedden dat dat heel krachtig en machtig voelt? Een soort van ‘Make America Great Again’, maar dan zonder belofte. Logisch dat dat lekker voelt, want we houden ervan: sterke leiders, krachtige slogans. Ze tillen je op, maken je deelgenoot van iets groters. Da’s prima, want een portie power en zelfvertrouwen kunnen we allemaal wel eens gebruiken.
Toch krijg ik altijd wat de kriebels als ik weer zo’n slogan voorbij zie komen. Nou ja. Het is eigenlijk geen slogan. Zelfs geen statement. Hooguit een stoer roepen.
Vaak is het op de ‘Over ons’-pagina, en dat is uitstekend. Want die pagina gaat een beetje meer over jou. Daar klinkt dat ‘Wij zijn…’ dus best wel lekker.
Meer problemen heb ik ermee als die kreet pontificaal op de homepage staat. Want wat heb ik als bezoeker aan: ‘Wij zijn Zeg. tekst’? Die bezoeker krijgt echt niet dat BAM!-gevoel. Meer zoiets van: “Ja, en?” Ik denk ook dat het een gebrek is aan een echt goede slogan.
Simpele vuistregel: richt je altijd op de bezoeker van je website. Wat dat betreft is die slogan ‘Make America Great Again’ briljant bedacht. Het is zowel een belofte als een aansporing én het kweekt een ‘wij’-gevoel. Zet dat dan eens af tegen: ‘Wij zijn…’.
Dat bedoel ik.