Zoekwoordenonderzoek; wat levert het allemaal op
Zoekwoordenonderzoek, wat kun je ermee? Heel veel! Gedegen zoekwoordenonderzoek, uitgevoerd met de juiste tools (betaald of onbetaald) en volgens een slimme methode, levert heel veel relevante informatie op over jouw markt en jouw doelgroepen.
De opbrengsten van goed zoekwoordenonderzoek:
1. Zoekwoorden
Ja, logisch. Een zoekwoordenonderzoek levert (combinaties van) zoekwoorden op. Daar begon het ooit mee. Met die zoekwoorden kun je, dat weet iedereen nu wel, de content van je website of webshop optimaliseren. Maar met zoekwoorden alleen red je het in de meeste markten allang niet meer. Want de concurrentie is inmiddels groot. En Google is steeds ongevoeliger voor trucjes met zoekwoorden.
2. Informatie over dieperliggende vragen en behoeften
Goed zoekwoordenonderzoek levert ook informatie over dieperliggende vragen en behoeften van jouw doelgroepen. Voorbeeld: achter het zoekwoord ‘shampoo’ gaat een hele wereld schuil van dieperliggende zoekvragen. Zoals: ‘Shampoo zonder siliconen’, ‘shampoo maken’ (waarom zou je dat willen?) en shampoo zonder parabenen’(huh?). Dus door flink door te zoeken achterhaal je de diepere zoekintenties. Met die informatie kun je de content van je website verrijken.
3. Het type zoekvraag (AIDA)
Er zijn diverse soorten zoekvragen. Deze zeggen ook iets over de fase van het koopproces (AIDA):
– Informatieve zoekvragen: ‘shampoo maken’ (niet-commerciële informatie)
– Oriënterende zoekvragen: ‘shampoo tegen vet haar’
– Productgerichte zoekvragen: ‘shampoo kopen online’, of: ‘Kruidvat Harderwijk’
– Navigationele zoekvragen: ‘Shampoo + L’Oreal’
4. Ideeën voor nieuwe diensten of producten
Stel, je stuit tijdens je zoekwoordenonderzoek op ‘shampoo zonder sls’. Ik heb het even opgezocht: SLS staat voor ‘Sodium Lauryl Sulfate’. Ofwel: sulfaatvrije shampoo. Hier wordt maandelijks 880 keer op gezocht. Dat is heel veel! Stel dat jouw webshop (of fysieke winkel) deze shampoo nu niet verkoopt. Doe dat dan alsnog. Want de behoefte blijkt enorm groot. Sterker nog, het is de belangrijkste zoekvraag op het gebied van shampoos. Had jij dat verwacht? Ik niet.
5. Ideeën voor onderwerpen over blogs
Blog jij regelmatig? Dan voer je, als het goed is, eerst een zoekwoordenonderzoek uit. Want waarom bloggen over onderwerpen waar niet op wordt gezocht? Zoekwoordenonderzoek levert een schat aan mogelijke onderwerpen op. Zoekwoordenonderzoek en contentmarketing, het is een kansrijke combinatie.
6. Informatie over aanstormende trends
Ben je actief in een trendgevoelige markt? Of loop je sowieso graag voorop in jouw markt? Dan biedt zoekwoordenonderzoek enorm veel kansen. Komen de trends uit jouw markt vooral uit de Verenigde Staten? Dan loont het de moeite om zoekwoordenonderzoek te doen voor de Amerikaanse markt. Misschien stuit je wel op trends die vrijwel zeker overwaaien naar Nederland. Hoppa!
Kortom, Zoekwoordenonderzoek is goud.
Er valt ongetwijfeld nog meer informatie uit te halen dan dat ik hier schrijf. Ik hoor het graag!